Ten, kto nigdy nie zapomina, że jedynym właściwym postępowaniem w stosunku do siebie i innych jest ciągła radykalizacja - nie może się ani pomylić, ani zagubić.
Raoul Vaneigem

„Poznań to nie firma” w Arteonie

rozbrat.org
poz-firmaSzablon „Poznań to nie firma” trafił na okładkę najnowszego numeru Magazynu o sztuce „Arteon”. Znalazł się tam w związku z projektem Michelle Teran zaprezentowanym na poznańskim Mediations Biennale. Piotr Berantowicz w artykule „Biennale know-how – czyli jak zbudować wielką wystawę” analizuje koncepcję biennale „gdzie różnorodność jest stawiana jako kluczowa wartość” w kontekście ograniczeń wpisanych w „paradygmat tego rodzaju imprezy” w którym „wszelkie próby kontestacji czy krytyki zostają zmarginalizowane”. Jako przykład podana jest praca Michelle Teran.

„Artystka postanowiła uwidocznić anarchistyczny squat Rozbrat, funkcjonujący od 16 lat ośrodek kultury w Poznaniu, który jest marginalizowany przez władze miejskie i zagrożony likwidacją (http://www.rozbrat.org). Po rozmowie z ludźmi z Rozbratu Teran postanowiła umieścić w centrum miasta kontener, gdzie prowadzona byłaby dyskusja na temat projektu przesiedlania ubogich mieszkańców miasta do kontenerów rozmieszczonych na jego obrzeżach. Pomysł artystki nie został jednak zaakceptowany z powodu niezgodności z regulaminem zarządzania drogami miejskimi w centrum Poznania. Druga propozycja - użycia przestrzeni wystawienniczej w budynku Urzędu Miasta została odrzucona przez biennale jako „krytyczna wobec miasta". Pojawiła się sugestia, by umieścić kontener przed szpitalem na ulicy E. Orzeszkowej, gdzie odbywa się część biennale pod hasłem Erased walls. Ta lokalizacja nie została jednak zaakceptowana przez Rozbrat jako miejsce zbyt izolowane. W efekcie artystka zdecydowała się na wykonanie na ścianie muzeum (w odpowiednich ramkach) napisu „Poznań - to nie firma", który jest parafrazą hasła promocyjnego miasta „Poznań - miasto know-how". Ramka, w której artystka wymalowała hasło za pomocą czarnej farby w spreju i szablonu, jest znacząca. Biennale dopuszcza prace i praktyki krytyczne o tematyce społeczno-politycznej, są one przecież ważnym nurtem sztuki współczesnej, pod jednym, drobnym warunkiem - że wpiszą się one w niedostrzegalne na pierwszy rzut oka ramy imprezy. W tym wypadku ujawniły się one w reakcji władz miasta, które finansując imprezę wpisały ją w program promocji swej polityki.

Powyższy przypadek pokazuje, że miejsce prezentacji ma zasadnicze znaczenie. Struktura architektoniczna biennale poddana jest hierarchizacji. Nie chodzi tylko o to, że jedne miejsca prezentacji są bardzie prestiżowe od innych, lecz o to, że to, co dopuszczalne na marginesach, nie jest tolerowane w centrum imprezy. Takim marginesem jest zdecydowanie wystawa Erased walls.”

Całość artykułu można przeczytać w drukowanej wersji Arteonu (www.arteon.pl).

Tego samego autora

Brak pasujących artykułów


Nie masz uprawnień, aby dodawać komentarze. Musisz się zarejestrować

Najnowsza publicystyka

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"Wszyscy jesteśmy częścią uniwersytetu jako "szkoły-jako-fabryki" i chcemy mieć wpływ na nasze zakłady pracy, na decyzje, które nas dotyczą"

Kontrola społeczna :: 14 czerwca :: Komentarze (0)

Treść przemówienia wygłoszonego na wczorajszego Ogólnopolski protest przeciwko ustawie 2.0 / Poznań Reprezentuję Komisję Międzyzakładową OZZ IP przy Teatrze Ósmego Dnia, która wsparła protesty studentów i pracowników UAM oraz przede wszystkim studentów i pracowników UAP.Powiem kilka gorzkich słów.Nie będę mówił o uniwersytecie w kategoriach "wspólnoty", bo wiele razy udowodniliśmy, że nie...

Więcej...

„Rewolucja w Rożawie. Demokratyczna autonomia i wyzwolenie kobiet” - wstęp

Aktywizm :: 20 kwietnia :: Komentarze (0)

„Rewolucja w Rożawie. Demokratyczna autonomia i wyzwolenie kobiet”  - wstęp

Przedstawiamy niewielki fragment wstępu Davida Graebera do książki „Rewolucja w Rożawie. Demokratyczna autonomia i wyzwolenie kobiet” autorstwa Michaela Knapp, Anji Flach i Ercana Ayboga, która ukaże się nakładem Oficyny Bractwo Trojka. Przypominamy też o trwającej wciąż zbiórce środków, dzięki której ta ważna pozycja będzie mogła się ukazać. Link do zbiórki: ...

Więcej...

Miasto kobiet i równości płac

Walka klas :: 09 kwietnia :: Komentarze (0)

Miasto kobiet i równości płac

W sobotę dobiegły nas informacje o tym, że Wielkopolski Kongres Kobiet okrzyknął Jaśkowiaka liderem tworzenia równych szans dla kobiet i mężczyzn. Możliwe, że z perspektywy kobiet o orientacji liberalno-konserwatywnej jest on tego rodzaju liderem. Niemniej kobiety to nie tylko polityczki, celebrytki i bizneswomen. Kobiety to również pracownice zmuszane do pracy...

Więcej...

Efekt domina, czyli ziemniaki i mandarynki

Walka klas :: 04 kwietnia :: Komentarze (0)

Efekt domina, czyli ziemniaki i mandarynki

W ostatnim tygodniu bardzo dużo mówi się o współczuciu, o pomaganiu. Wszystko za sprawą Dominiki Kulczyk – współwłaścicielki firmy Kulczyk Investments działającej w 30 krajach na świecie oraz prezeski Kulczyk Foundation, również obecnej w 30 krajach (przypadek?). W związku z tą drugą działalnością występuje ona w serialu dokumentalnym „Efekt domina”,...

Więcej...

Socjalny Kongres Kobiet - postulaty

Walka klas :: 04 kwietnia :: Komentarze (0)

Socjalny Kongres Kobiet - postulaty

3 marca w Poznaniu odbył się Socjalny Kongres Kobiet. Zainicjowały go poznańskie pracownice żłobków, instytucji kultury oraz lokatorki z Warszawy i Poznania. Zorganizowanie Kongresu wynikało z konieczności rozszerzenia walki o wyższe płace i niższe czynsze, którą wspólnie toczymy na gruncie związków zawodowych i stowarzyszeń lokatorskich. Walka ta jest często bezpośrednią...

Więcej...

Translate page

Belarusian Bulgarian Chinese (Simplified) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Hungarian Icelandic Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Portuguese Romanian Russian Serbian Spanish Swedish Ukrainian